Тарифне питання. Зниження тарифів та протести

Чому рішення про зниження тарифів приймається тільки зараз? Чи можна було передбачити, що тарифи зростуть?

  • В умовах ринку ціна на газ залежить від багатьох факторів, в тому числі сезонних. Прогнозувати можна які завгодно варіанти, але коли ціна на газ у Європі зростає більш ніж на 10% за добу, то це точно означає, що треба діяти і не чекати, поки ринок сам все врегулює.
  • Від літа 2020 року в Україні діють нові правила – працює ринок газу. Тобто побутові споживачі газу мають право змінити постачальника. Дехто цим правом скористався і перейшов, наприклад, до державного «Нафтогазу» або інших компаній, які пропонують суттєво нижчу ціну. Але більшість споживачів з різних причин цим не скористалася.
  • Фіксуються випадки, коли олігархічі газзбути відверто заважають людям змінювати постачальника. Наприклад, не є рідкістю те, що споживачів просто відключають від постачання газу з надуманих причин одразу після того, як надходить заява про зміну постачальника. З такою діяльністю олігархічних газзбутів повинні розбиратися правоохоронні органи. Також важлива і роль місцевої влади – саме місцеві очільники громад та міст найкраще поінформовані про те, що насправді відбувається на їх території та чому люди не можуть змінити постачальника газу, якщо хочуть це зробити.
  • Є й проблема того, що ті, хто отримує субсидію, не зацікавлені змінювати постачальника.
  • В будь-якому випадку держава не може залишатися осторонь ситуації, яка склалася на ринку газу через зловживання певних олігархічних компаній та через сезонні фактори.

 

Що важливо розуміти про зниження тарифів та ринок газу?

  • Влада не відмовляється від ринку газу. Ніякого відкату у цій реформі не може бути. Але влада не може ігнорувати те, що мільйони українців не можуть з якоїсь причини скористатися перевагами, які дає ринок.
  • В умовах коронакризи та карантинних обмежень, які негативно впливають на економічне становище багатьох людей, багато людей просто не можуть витримати таке тарифне навантаження, яке формується ринком. Втручання держави саме в умовах коронакризи та карантинних обмежень є виправданим та цілком справедливим навіть з ринкової точки зору, з точки зору впевненості прихильників ринку в тому, що держава нібито не має права втручатись. Криза це особливий час.

 

Що сталося сьогодні?

  • Президент Володимир Зеленський зібрав на енергетичну нараду Кабмін, представників НКРЕКП, очільника НАК «Нафтогаз України» та фахівців у галузі економіки, електро- та газової енергетики, щоб вирішити питання із зависокими цінами на газ для українців. «Ринкові ціни на сьогодні завеликі, особливо якщо зважати на пандемію. Ми як держава повинні стояти на захисті своїх громадян, а це означає – в економічному плані теж», – наголосив Володимир Зеленський.
  • На нараді після тривалого обговорення було ухвалене рішення про зменшення ціни на газ нижче ринкової. Це означає зниження в платіжках людей на понад 30%.
  • «Сьогодні на нараді під керівництвом Президента України досягнуто рішення про запровадження на час карантину державного регулювання цін на газ. Це не означає, що ми відходимо від ринкового регулювання ціни на газ, але оскільки в даний момент надзвичайно складна ситуація з карантинними обмеженнями, з COVID, з можливістю людей отримувати додаткові доходи, відповідно, буде запроваджено державне регулювання. Орієнтовно сьогодні деякі облгази продають за ціною більше 10 гривень, тобто із запровадженням цього регулювання відбудеться зниження ціни газу більш ніж на 30%», – сказав прем'єр-міністр Денис Шмигаль. 
  • За словами виконувача обов’язків міністра енергетики Юрія Вітренка, це рішення має бути впроваджене й повністю запрацює вже з лютого. «Тобто з першого лютого всі споживачі України будуть сплачувати суттєво менше за природний газ. Можу сказати, що, за нашими даними, середня ціна на газ в Україні в січні була вище, ніж 9600 гривень. Відповідно, ціна буде знижена в середньому для населення України до 6999 гривень», – повідомив Юрій Вітренко.
  • «Окрім цього, є низка рішень по цінах за розподіл газу – так звана абонплата. Також ми опрацювали це з профільним комітетом, депутатами Верховної Ради – проситимемо про прийняття відповідного законопроекту і зниження ціни в галузі розподілу газу і зменшення цієї абонплати», – додав Денис Шмигаль.
  • «Однак пам’ятайте, що ми зберігаємо реформу. Ці зміни – не крок назад. Це зміни, які потрібні кожному українцю у зв’язку зі складною економічною ситуацією, у якій ми опинилися через пандемію. Обмеження тарифної сітки – це ідеологія лише карантинних заходів», – наголосив Володимир Зеленський.
  • Прем’єр-міністр Денис Шмигаль, т.в.о. міністра енергетики Юрій Вітренко, представники Нафтогазу та НКРЕКП разом зі спікером парламенту Дмитром Разумковим і лідерами фракцій провели нараду для з’ясування того, які рішення потрібні від Верховної Ради для якнайшвидшого впровадження ініціативи президента Володимира Зеленського по зниженню тарифу на газ і наведення порядку з тарифом на транспортування газу.

 

Чому не можна скасувати такий ринок і повернутись до адміністративного регулювання з ціною на рівні собівартості?

 

  • Будь-яка розмова про собівартість газу в Україні завжди заснована на політичних маніпуляціях. Кому як подобається, той так і визначає, яка ж у нас має бути собівартість газу.
  • Якщо ставитись до цього лише ось так адміністративно та бюрократично, то це неодмінно призведе до зловживань. Саме так і було протягом десятиліть, поки на нібито низькій ціні газу заробляли олігархи та корумповані чиновники, а усі збитки – вішали на державний бюджет. Це був класичний приклад приватизації прибутків та націоналізації втрат.

 

  • Ринок газу – це абсолютно нормальна та корисна, це цивілізована система, яка дозволяє постачальникам газу конкурувати за споживача. Проте, в умовах коронакризи, карантинних обмежень та в умовах того, що деякі олігархічні компанії відверто зловживають своїм становищем на ринку газу і доступом до мереж транспортування газу, ринок сам по собі не може швидко запропонувати дійсно справедливі умови для споживачів.
  • Держава має втрутитись і допомогти ринку подолати олігархічні зловживання, а такожв в умовах коронакризи та карантинних обмежень забезпечити для побутових споживачів нижчу ціну на енергоресурси. Те, якою може бути ціна вже у лютому, не ламає конкуренцію на ринку газу, а навпаки – буде стимулювати олігархічні компанії обмежувати свій апетит, працювати прозоро і в інтересах споживачів.

 

Загальне пояснення ситуації

  • В Україні від літа 2020 року запрацював ринок газу, на якому активні близько 50 компаній-постачальників для побутоварих споживачів. Проте, домінують на ринку старі олігархічні компанії зі старою олігархічною звичкою встановлювати космічну маржу та заважати людям змінювати компанію-постачальника. Це проявляється зокрема і в необгрунтованому тарифі на транспортування газу, який обурює людей найбільше: мало того що доводиться платити багато за газ, так ще й накручують ціну за транспортування.
  • Державний Нафтогаз пропонує постачання газу для населення за ціною у січні за ціною 7220 гривень. Це багато, але при цьому є компанії, які пропонують ціну до 10800 гривень за тисячу кубометрів. Середньозважена ціна на ринку складає 9618 гривень. Це дані, які наводить Юрій Вітренко.
  • Чому хтось вважає себе вправі ставити ціну навіть вище 10 тисяч, коли реально зробити, наприклад, 7 тисяч або навіть менше? Це не може мати логічного пояснення. Також не має раціонального обгрунтування і завищений тариф на транспортування газу. Цими тарифами має негайно зайнятись НКРЕКП та, можливо, правоохоронці.
  • Якщо говорити, що такі умови – це ринок, який державі не можна чіпати, то це дискредитує саму ідею ринку, робить неможливим навіть нейтральне, а не те що позитивне сприйняття ринкових механізмів більшою частиною наших громадян. Нікого не обурює, наприклад, коли держава створює регулювання для ринку ліків або ринку банківських послуг. Тому держава і не має залишати без справедливого регулювання ринок газу – в умовах коронакризи та карантинних обмежень.

 

Як на це відреагує МВФ?

  • Після 2014 року ціна на газ в Україні та відповідно тарифи на опалення були приведені до ринкового рівня. Ринковість – це одна з базових вимог кредиторів.
  • Але не варто забувати, що збільшення тарифів не було для МВФ самоціллю. Це був інструмент для того, щоб відносини навколо постачання та споживання газу в Україні стали прозорими та некорумпованими.

 

  • Стара влада у період з 2014 до 2019 років інколи навіть збільшувала тарифи у темпі, який випереджав вимоги МВФ. Це робилося спеціально, щоб зняти критику в частині невиконання вимог МВФ по боротьбі з корупцією.
  • Саме тому можна стверджувати, що тарифне питання – може бути і буде предметом обговорень з МВФ. Але навряд чи стане для МВФ ключовим питанням.
  • Ринок газу в Україні зберігається, ринковому підходу нічого не загрожує. Спеціальні рішення, які ухвалюються зараз, та встановлення часткового державного регулювання є цілком виправданими в умовах коронакризи та карантинних обмежень. Не може бути такого, щоб держава просто спостерігала, як ціна на ринку стає захмарною, коли більшість громадян переживають скорочення своїх доходів.

 

Що важливо розуміти про субсидії?

  • У держави немає проблеми з тим, щоб видати субсидію усім, хто цього потребує. За підсумками першого кварталу завжди аналізується, як виконується державний бюджет. Якщо потрібно – видатки на субсидії можуть бути збільшені.
  • Значна кількість людей сприймають субсидію як певне приниження, як формальне визнання того, що вони бідні. Тому не можна зводити розмову про ціни на газ, про тарифи та рахунки за комунальні послуги тільки до питання про субсидії. Багато людей сприймають це як те, що політики заганяють їх у бідність, прив’язуючи назавжди до субсидії.
  • Субсидія це легітимний інструмент допомоги тим, хто її потребує. Але не варто розглядати субсидію як відповідь одразу на усі питання про ціну газу та тарифи.
  • Тим більше, система субсидій не може використовуватись для того, щоб не аналізувати, чому олігархічні компанії на ринку газу пропонують захмарні ціни та чому рахунки за транспортування газу в багатьох областях абсолютно нереалістичні.

 

Прем’єр-міністр Денис Шмигаль доручив змінити механізм субсидій для тих, хто використовує електрику для опалення.

 

  • Прем’єр-міністр Денис Шмигаль доручив Міністерству фінансів та Міністерству соціальної політики сформувати додатковий механізм субсидіювання, який допоможе людям, які використовують електроенергію для опалення домівок.
  • Шмигаль наголосив, що у зв’язку зі збільшенням тарифів, у січні зростуть і субсидійні виплати для населення.
  • За його даними, в Україні 3,1 млн домогосподарств отримують субсидії для оплати комунальних послуг. Середній розмір нарахувань, становить більш ніж 1 600 грн.
  • Прем’єр зауважив, що доступ до отримання субсидії спрощено. Їх можна оформити онлайн, поштою, офлайн. Також збільшено кількість громадян, яким субсидія перепризначається автоматично.

 

Чому не можна просто взяти газ з українських газосховищ і направити його на потреби населення, як це пропонують деякі політики?

 

  • Цей підхід нагадує стару комуністичну практику «взяти і поділити». Це просто зламає усю енергетичну сферу в Україні і відкине державу на десятиліття назад до практик 1990-х років, коли усе відбувалося директивно з волі когось у Києві або якихось впливових ділків.
  • Держава має допомогти людям у час коронакризи та карантинних обмежень, що зараз і робиться. При цьому ринок газу має продовжити свій розвиток, щоб люди частіше використовували можливість змінювати постачальника газу, а компанії – щоб конкурували за споживача, відмовляючись від старих олігархічних практик бізнесу в Україні.

 

Висновки

  • За ініціативою президента Володимира Зеленського тарифи на газ будуть знижені. Люди відчують результат з 1 лютого. Суми в платіжках можуть бути знижені на понад 30%.

 

  • Якщо від Верховної Ради потрібні будуть законодавчі рішення, вони можуть бути ухвалені вже на першому ж пленарному тижні в цьому році.

 

  • Регулятор НКРЕКП та правоохоронці мають перевірити усі зловживання, які мають місце у регіонах з нарахуванням неіснуючих боргів за транспортування газу або з перешкоджанням людям змінювати постачальника газу.

 

Що буде з іншими тарифами – на електрику та воду?

 

  • Спочатку треба розібратись з тим, що складає найбільшу долю у витратах домогосподарств у зимовий період. А це саме ціна газу та опалення. Якщо знизити цей тариф, абсолютна більшість наших громадян вже відчує полегшення.

 

  • Тариф на електрику потребує окремої дискусії за участі перш за все представників Уряду. Станом на сьогодні ринок електрики в Україні розбалансований, і це не провина когось з державних адміністраторів, це наслідок обрання некоректного шляху запуску ринку, а також незбалансованих правил, які діють вже багато років. Промисловість фактично дотує споживання електрики населенням, це не може довго продовжуватись. Рішення у цій сфері також потрібні, але вони не повинні зводитись тільки до підняття тарифів.

 

  • Тариф на воду залежить від постачальників та відрізняється в залежності від території, міста. Це той випадок, коли роль місцевої влади може бути визначальною. Тарифи – не залежать тільки від центральної влади та рішень, які приймаються у Києві. Місцева влада може і повинна займатись контролем за рішеннями, які приймаються постачальниками на їх території.

 

Взагалі роль місцевої влади має бути більшою у встановленні справедливих тарифів. Не можна сприймати як норму те, що місцеві очільники роблять вигляд, ніби це їх не стосується.

 

  • Утеплення будинків та модернізація внутрішних систем – це те, що може значно зменшити розтрату тепла при споживанні. Також це важливо і для того, щоб люди отримували якісну воду, електрику без збоїв. Усім цим неможливо керувати зі столиці – це прямий обов'язок місцевої влади. Влада на місцях та мери міст існують не для того, щоб тільки ділити ресурси, керувати забудовою або розставляти білборди. Потрібно, щоб місцеві очільники дійсно відповідали за процес утеплення будинків, модернізації внутрішніх систем у будинках. Разом з державними програмами така місцева активність може значно спростити життя наших людей.

 

 

 

57508, Миколаївська обл, м.Очаків, вул.Соборна, 7а
тел. +38 05154 3-10-20, +38 05154 3-04-96 
e-mail: ochakiv-rada@ukr.net

Офіційна сторінка у Facebook : 

https://www.facebook.com/ochakiv.rada.gov.ua

 

Перегляди статей
875378